Přeskočit na hlavní obsah

Motýl a vážka (povídka)

„Poleť se mnou!“ řekl jsem ti. Ty jsi mě chytil za ruku a vyskočili jsme z okna.
Roztáhl jsme motýlí křídla a ty jsi zatřepetal dlouhými lesklými vážčími. Z mých křídel odpadal pel a tvoje se blýskala v odpoledním sluníčku.
Dosedli jsme na parapet prasklého okna. Dům ve kterém se okno nacházelo byl zubožený a téměř zničený. Jedno křídlo okna bylo otevřené a my vklouzli dovnitř.
Za oknem stál muž v kdysi bílém plášti. Na hlavě měl černý baret, v ruce paletu a v puse cigaretu. Byl velice starý. Neupravené bílé fousy na bradě, šedé oči upřené kamsi z okna a obličej hrubý a seschlý.
Smutně jsi hleděl na malíře v pozdním odpoledni. Oči se ti zamžili a z jednoho ti na starý perský koberec ukápla slza. Chvíli ležela na vláknech sešlapaného starce a potom se pomalu vsákla.
„Ten malíř maluje odpolední výhled ze svého okna.“ řekl jsem ti a ty jsi mlčky seděl a neodpovídal.
„Maluje ho každý den,“ pokračoval jsem, zatímco malíř pomalým promyšleným pohybem udělal další linku.
„Začínal jako mladý umělec s vizí. Řekl si, že každý den namaluje pohled ze svého okna.
Nejdříve byl romantik. Maloval co neviděl i co nikdy neexistovalo a co by si přál. Jeho okno v ten čas směřovalo k moři, nebo do hor i do dalších míst.
Potom se oženil a stal se fauvistou. Scenérie za oknem hýřila barvami podle nálad a každá plocha vyjadřovala barvou svůj vlastní prostor.
Když se mu narodili první děti stal se futuristou a svět za oknem byl vždy v prudkém pohybu v před i v absolutním bezvětří.
Jak mu děti dospěli a odešli, zestárl a stal se naivistou. Stylizoval pohled ze svého okna tak, jak si ho pamatoval z dětských obrázků a sám přidával jednoduchost tahů ze své vlastní mysli.
Nakonec mu umřela žena a zůstal sám. Nyní je realista. Každý den namaluje na vlas stejný obraz. Sundá ho z rámu, sroluje a odnese dolů ke kontejnerům.“
Potom co jsem domluvil, jsi dlouho seděl bez hnutí a pozoroval jsi malíře zabraného do práce. Plulo ti hlavou, jak zmizel umělecký záměr, jak malíř setrvačně opakuje to samé, jak je jeho práce nesmyslná a zbytečná.
Po dlouhém uvažování, jsi vletěl do místnosti, popadl papír a tužku a vše, co jsi si o starém pánovi myslel jsi napsal na zažloutlý dopisní papír.
Když jsi skončil chytili jsme se opět za ruce a vyletěli z jeho pokoje.
Teď se ale jistě ptáš, proč o tom mluvím, vždyť jsi tam byl. Jenom jsme ti to chtěl připomenout, kdyby jsi náhodou zapomněl.
Protože ráno potom našli popeláři u popelnic poslední obraz, a když ho rozvinuli, byl na něm pohled z okna, ve kterém seděl motýl a vážka. Žádný další obraz se tam už nikdy neobjevil.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Fórum mladých pionýrů (grafický manuál)

Vytvořil jsem pro vznikající Fórum mladých pionýrů, na základě loga, které jsem dělal dříve, základní grafický manuál. Také základní vizuál příspěvku na sociální sítě, společně s hlavičkovým papírem.  Snad se jim bude pěkně používat.

Zpětná vazba jako nástroj (sebe) rozvoje (školení)

Dnes jsem byl na školení od Prázdninové školy Lipnice - Zpětná vazba jako nástroj (sebe) rozvoje. Tady jsou moje hlavní poznatky (zápisky): Předpoklad je matka průseru! Nepředpokládej, nemá to cenu. Vždy si s druhým ověř, že to myslí tak, jak si ty myslíš! Principy dávání zpětné vazby Dobré načasování Nesmí být v zážitku, ale zároveň to ještě nesmí zapomenout, ne cestou na záchod Záměr Rozmysli si co a proč chceš sdělit Mluv za sebe (osobně) Popisuj jednání Vyvaruj se zobecnění o osobě toho ke komu mluvíš ( ty jsi... ) Buď konkrétní Popisuj konkrétní jednání a jeho dopady. Vyhni se cizím a obecným frázím. Popisný jazyk Nehodnoť. Jen popisuj Vztah na prvním místě Principy přijímání zpětné vazby Doptávám se, ale nebráním se Zjisti jak přesně to myslel. Vyhni se obranné pozici. Není třeba reagovat hned Nech si čas na rozmyšlení, nedělej ukvapené závěry Je na tobě, jak se zpětnou vazbou naložíš Nemusíš si z ní vzít nic a naopak nepředpokládej, že druhý si z ní něco vzít musí. Struktura zpě

CVVZ 2023 (akce)

O víkendu 10.—12. listopadu jsem byl na CVVZ v Pohořelicích.   Cesta trochu delší, ale zvládnutelná. Ubytování slabší, protože zrušili třídu, kterou jsme měli zarezervovanou a museli jsme spát ve větší grupě v místním sále na radnici. Programy, které jsem navštívil: Automatický pohyb a pohybový příběh, Hraní rolí, Okno do historie, Impro-professional. Kromě toho jsem byl také v čajovně, na obou rituálech, v herní místnosti s deskovkami a u prodejních stánků a na spoustě místech, kde se hráli písničky. Co si odnáším Z Automatického pohybu dvě pěkné hry. 1) Házení lahví za chůze Všichni hráči se volně pohybují v prostoru, ideálně do nějakého klidného rytmu, podobně rychle a snaží se přirozeně zaplňovat celý prostor. Mají lahev, kterou nikdo nesmí držet v ruce déle než 5 sekund. Musí si jí přehazovat. Když jim to jde přidá se lahev. Pokud mají více lahví a nějaká jim spadne, jedna se jim ubere. Kolik lahví zvládnou? 2) Souboj skupin Dvě skupiny stojí proti sobě v řadách. Dostanou téma na