Přeskočit na hlavní obsah

Podivnost – definice a výpočet (úvaha)

Pokud jste napsali příběh, povídku, nebo román, jistě byste rádi znali, jak vysoká je podivnost vaší smyšlenky. To s dá naštěstí velmi jednoduše vypočítat pomocí následujících rovnic. Ale od začátku…

Trocha definice

Podivnost je skalární veličina prostupující celým příběhem. Aktuální podivnost má různou hodnotu a velmi těžko se měří, proto se zaměříme na průměrnou podivnost v celém hodnoceném díle.
Důležitou částí podivnosti jsou určitě hlavní postavy a čím víc jich je, tím je šance na podivnější příběh menší, protože, jak známo, podivnosti se dějí, jenom když jim lidé věří a čím více lidí, tím větší šance, že někdo naruší plynulý běh podivnosti.
Další z čeho se skládá podivnost je určitě délka. S délkou se podivnost zvětšuje. Čím delší příběh tím větší podivnosti může dosáhnout.
Nakonec je jasné že markantní vliv má žánr příběhu. V naturalistickém románu bude asi méně podivností než v romantickém snovém díle, ale zase více podivností bude v naturalistickém románu než řekněme v realistické povídce. A to nemluvím o pohádkách, pověstech, bajkách atd.

Samotný výpočet

Teď si určitě říkáte, “To je sice dobré, ale co s tím.” Chápu vás, taky znám definice a taky si rád poslechnu polopatě k čemu to je. Tedy prakticky.
Z definice vyplývá, že budeme počítat: “délka příběhu” děleno “počtem postav” krát “koeficient žánru”. A samozřejmě jednotky. s těmi je vždy potíž. Nejlepší by bylo, kdybychom délku udávali v metrech (jak chtějí Francouzi), ale to se u psaného textu měří velmi špatně. Naštěstí tady máme pomůcku - normostrany[N]. Kdo neví co to je, použijte naučné slovníky a zjistěte si to. Proto budeme délku počítat na normostrany a počet hlavních postav je bezrozměrný. Zbývá nám tedy jednotka naší konstanty. Ta je “miracle”[μ]. Jak je vidno, tak jednotky jsou miracle krát normostrana[μN].

Konstanty

Realismus - 0.1
Naturalismus - 0.5
Romantismus - 1
Pověst - 1.2
Pohádka - 1.5
Sci-fi - 1.7
Fantasy - 2

Ovšem nutno dodat že konstanty jsou použe přehledové a pro detailní měření je nutné obrátit se na měřící středisko s příslušnou certifikací.

Závěr

Doufám, že jsem vám poskytl alespoň základní přehled o podivnosti příběhů a dal příslušné informace pro stanovení podivnosti (obsahující drobnou chybu, kvůli obecnosti konstant) pro kterýkoliv příběh.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Fórum mladých pionýrů (grafický manuál)

Vytvořil jsem pro vznikající Fórum mladých pionýrů, na základě loga, které jsem dělal dříve, základní grafický manuál. Také základní vizuál příspěvku na sociální sítě, společně s hlavičkovým papírem.  Snad se jim bude pěkně používat.

Zpětná vazba jako nástroj (sebe) rozvoje (školení)

Dnes jsem byl na školení od Prázdninové školy Lipnice - Zpětná vazba jako nástroj (sebe) rozvoje. Tady jsou moje hlavní poznatky (zápisky): Předpoklad je matka průseru! Nepředpokládej, nemá to cenu. Vždy si s druhým ověř, že to myslí tak, jak si ty myslíš! Principy dávání zpětné vazby Dobré načasování Nesmí být v zážitku, ale zároveň to ještě nesmí zapomenout, ne cestou na záchod Záměr Rozmysli si co a proč chceš sdělit Mluv za sebe (osobně) Popisuj jednání Vyvaruj se zobecnění o osobě toho ke komu mluvíš ( ty jsi... ) Buď konkrétní Popisuj konkrétní jednání a jeho dopady. Vyhni se cizím a obecným frázím. Popisný jazyk Nehodnoť. Jen popisuj Vztah na prvním místě Principy přijímání zpětné vazby Doptávám se, ale nebráním se Zjisti jak přesně to myslel. Vyhni se obranné pozici. Není třeba reagovat hned Nech si čas na rozmyšlení, nedělej ukvapené závěry Je na tobě, jak se zpětnou vazbou naložíš Nemusíš si z ní vzít nic a naopak nepředpokládej, že druhý si z ní něco vzít musí. Struktura zpě

CVVZ 2023 (akce)

O víkendu 10.—12. listopadu jsem byl na CVVZ v Pohořelicích.   Cesta trochu delší, ale zvládnutelná. Ubytování slabší, protože zrušili třídu, kterou jsme měli zarezervovanou a museli jsme spát ve větší grupě v místním sále na radnici. Programy, které jsem navštívil: Automatický pohyb a pohybový příběh, Hraní rolí, Okno do historie, Impro-professional. Kromě toho jsem byl také v čajovně, na obou rituálech, v herní místnosti s deskovkami a u prodejních stánků a na spoustě místech, kde se hráli písničky. Co si odnáším Z Automatického pohybu dvě pěkné hry. 1) Házení lahví za chůze Všichni hráči se volně pohybují v prostoru, ideálně do nějakého klidného rytmu, podobně rychle a snaží se přirozeně zaplňovat celý prostor. Mají lahev, kterou nikdo nesmí držet v ruce déle než 5 sekund. Musí si jí přehazovat. Když jim to jde přidá se lahev. Pokud mají více lahví a nějaká jim spadne, jedna se jim ubere. Kolik lahví zvládnou? 2) Souboj skupin Dvě skupiny stojí proti sobě v řadách. Dostanou téma na